Søndag den 6. marts bliver en klassiker  - nemlig cykelturen rundt om Randers ydre fjord

Udbyhj20R

Turen blev en succes med 4 deltagere...

Turen den 6. februar blev i sidste øjeblik konverteret til en gåtur til Sukkertoppen og rundt langs klosterkanalen ved Kloster Mølle. 7 gode mennesker deltog på turen.

sukkerT

Søndag den 7. november 2021 starterde vi ved Stubbe Sø. Efter en kop kaffe og et 'kik' fra fugletårnet, cyklede vi af naturstien vest om Ree Park - tog fat i asfaltvejen ved Gravlev og cyklede op igennem Hyllested Bjerge, over Hyllested, forbi Ruggård Gods til Glatved Strand.

lshRuggraardStr

Fra Glatved Strand kørte vi næsten helt ude i vandkanten af lidt rå veje ned forbi Rugård Camping og videre gennem skoven til Hyllested-Skovgårde og ned til Jernhatten. Fra Jernhatten cyklede vi tilbage til Stubbe Sø.

Bjergtagets slow-trekkingtur over 2 dage i weekenden, den 3-4 juli, blev en succes med hele 6 glade cyklister på tur.

Turen faldt på plads og vi blev 6 til den fantastiske tur via Sødring op langs Kattegat til digerne mod øst og nord for Overgaard Gods - rundt Assens og Mariager og tilbage tværs nedover til Udbyhøj.

Alsodde4

Forkost holdt vi på diget lige overfor Als Odde og overnatning var i telte på Kongsdal telt- og shelterplads ved Mariager Fjord i Assens.

Bjergtagets slow-trekkingtur den 6. juni langs Gudenåen, på Bryrupbanestien til Den Genfundne Bro blev en stor succes! 4 glade cyklister deltog.

Turen var på ~ 35 km med nogle km på grus og mange km på asfalt.

DenGenfundsneBro

Turene var som sædvane stille og rolig og med stop på de mange smukke steder. Frokost blev ved den Den Genfundne Bro og kaffen drak vi ved Nedenskov sø.

Det er løvfald i DK - derfor slowtrekking - cykeltur rundt om Ydre Randers Fjord - lørdag den 7. november

ydrefjord10

Turen starter i Udbyhøj ved Trækfærgen kl. 10.00, vi cykler ned langs den nordvestlige bred - billede ovenfor og vi tager Mellerupfærgen over til sydøst-siden ved 13-14 tiden. Turen slutter i Udbyhøj ved 16-tiden. Vi har frokost og kaffepauser indlagt med jævne mellemrum.

Bjergtaget lavede i december 2018 adventsture i fjeldet omkring Qaqortoq

3. søndag i advent blev en fantastisk tur til Teletoppen med Gløgg og Nougat/Marcipan-horn ....

mieheidi30

2. søndag i advent gik vi til Allerruusannguit....

6paafjell2ad300

Der bliver ikke flere adventsture i år ... men vi vender stærkt tilbage i det nye år med søndagsture af forskellige slags.....

Følg med på siden her, for nye ture....

Følg med på siden her...  og se hvilke ture jeg/vi lægger op. Alle er velkomne til at tage med - og jo flere jo hyggeligere.

soendagSt

Turene vil blive varierede - på ski, på skøjter og på gåben - men vi vil altid gå langsomt, der vil altid være en gode pauser og der vil altid være gode snakke ...Turene vil blive afhængige af vejr og vejrudsigter, men vi vil bestræbe os på at alle kan komme med, og her ligger derfor også en god mulighed for at prøve nye måder at gå i fjeld. Undertegnede, Lars, er en habil ski- og skøjteløber og selvfølgelig solid på gåben og kan instruere e.v.t. nybegyndere. Desuden har jeg alverdens udstyr, som jeg medbringer på turene, og således at vi kan klare alle situationer - derude.    Ring e.v.t. Lars på +299 590315 for flere oplysninger.

Munkebugten med "Udsigt til Amerika" - søndag den 25. februar.

Vi var 3 + Zippo der nåede frem til den fantastiske bål-, grill- og lejrplads og skyskraberne mod vest.

munkebugtengrillH40

Temperaturen var minus 20-25, men med læ (vinden var i NØ) godt med varmt tøj (selv Zippo måtte have dunjakke på) havde vi 1½ time med grill-frokost hvor vi fint kunne holde varmen og nyde den fantastiske smukke udsigt.

Lørdag den 10. feb. 2018 - Storsøen rundt på ski.
lshQa

Det var koldt, minus 17-18 grader, men vinden lagde sig, solen kom frem og så er det jo altid dejligt når 'man' er rigtig påklædt og ude i det. Det blev en fantastisk bjergtagtagende tur Storsøen rundt - ca. 10 km med et kik i Munkebugten hvor vi kunne se næsten til USA. Herefter en lille kaffepause. Turen varede 2½ time.

10. feb. 2018 /Lars

Følg med på siden her...  og se hvilke ture jeg/vi lægger op. På sigt kommer der også ture hvor der indgår overnatning i telt.

28. januar 2018 Bjergtaget v/Lars

Sunset-tur til Saqqaarsik (Storefjeldet) lørdag den 27. januar.

solStorfjeldet2

Måske kom den fulde solskive ikke til at gå ned på vores Sunset-tur i lørdags, men smukt smukt var det.

6StorfjeldetH4Salik, Charlotte, Ida, Catrin, Heidi og jeg, Lars, samt hundene Tinke og Zippo kravlede lørdag eftermiddag op i fjeldet på Storsøens østside. Vi var rigtig på Slow-trekking og holdt flere pauser kaffe, the og varm saft og spiste friskbagte boller og andet godt...  Turen varede i 4 timer og den gik helt efter planen, med solnedgang på toppen og nedtur af den 'lettere' vej ned til lufthavnsvejen i skumringen.

Bjergtaget v/Lars

Lørdag den 13. januar 2018 var vi 8 og hunden, Zippo, som på skøjter og gåben gik op til den nordlige ende af Storsøen

PaaStorsoenH2

Vejret var super dejligt og vi kunne holde varmen i små 2 timer med grill og varm saft, the og kaffe inden vi drog hjem igen...

HeidiSalikmmx3H2

Vi glæder os til at se dig/jer med på lignende ture ...

Heidi og Lars

Korsika med 39 færinge... i begyndelsen af okt. 2017

I efteråret drog Heidi og undtegnede, Lars, til Korsika - hvor blandt andet ville gå lidt GR20. På billederne på vej op imod og lige kommet over Punta á e Porta.

ppH2x

Det kan kun anbefales at gå GR20 i slutningen af september, det er 2. gang jeg (Lars) prøver det. Vejret er behageligt hele døgnet rundt og der er plads på hytter og stier. Punta á e Porta, det højeste punkt på GR20 (2220 m.o.h.) og et af mine foretrukne spots på "Skønhedens Ø" Korsika.

I 2. uge af oktober kom færingerne, og vi lavede fantastiske ture ud fra Calvi... blandt andet op i bjergene bag I'll Rouse og Calvi.

corse1H2

Vi ville også gerne snuse til Bonifatuskoven og GR20 og alle af de 55-77 årige seje færinge kom op til den første hængebro i Bonifatuskoven, imens 9 nåede op til den anden som er på GR20 i godt 1200 meters højde.

bonifatu

Det var fantastisk dejligt at være guide for de gæve færinger og jeg håber at vi får muligheden igen - enten på Korsika igen, her i Sydgrønland eller måske et helt tredje sted.

Januar 2018 Bjergtaget v/Lars Steen Hansen

Kort sensommertur til Aurlandsdalen (N)...

Heidi og jeg (Lars) nåede en kort sensommertur 16 som vi startede ved Østerbø ...

... og gik ned igennem den smukke smukke dal. Billederne taler for sig selv...!

aurland3

September 2016

Bjergtaget v/Lars Steen Hansen

Slowtrekking-tur den 11. september 2016 - fantastisk tur! (DK)

Vi cyklede og gik rundt fuldstændig som tænkt... vi spiste frokost ved Den Genfundne Bro

frokostDGB

Efter cykelturen rundt til DGB og Nedenskov Sø (badning) gik vi på sukkertoppen. Fra Sukkertoppen, som alle ved, er udsigten over Mossø, Ry Flyveplads og Salten Ådal helt uovertruffen.

September 2016 Bjergtaget v/Lars Steen Hansen

(DK) Lørdags den 6. august 2016 var vi (Lynne, Ole og jeg/Lars) heldige - vi nærmest cyklede rundt om regnvejret og havde således en meget fin cykeltur rundt om Horsens Fjord i godt vejr. Turen varede fra kl. 8 til kl. 21 men så nåede vi også at sejle Alrø-Hjarnø-Snaptun, at cykle Boller Skov-Horsens-Den nedlagte jernbane Horsens-Haldrup-forbi Vorsø og at grille på Sondrup Strand.

På billedet ses Lynne og Ole i snak over kaffen, inden vi begiver os ud på den nedlagte jernbane Horsens-Odder på nordsiden af fjorden...

August 2016  Bjergtaget v/Lars Steen Hansen

I uge 26 cyklede Bjergtaget, d.v.s. Heidi og jeg, Lars, fra Rostock til Sassnitz på Rügen. (D)

Vi cyklede igennem storslået natur i Darss, langs Barther Bodden og Grabow. Vi cyklede ud og ind langs Rügens storslåede vestkyst til Dranske og over tangen til Nationalpark Jasmund og byen Sassnitz. Og vi besøgte undervejs storslået kultur ligefra de store kirker i Rostock og Stralsund til små fiskerbyer hvor der altid er en lille bod med "fischbrötchen".

Vi cyklede i omegnen af 50 km pr. dag. Vi boede på små campingpladser og et par gange 'vildt'.

Juli 2016  Bjergtaget v/Lars Steen Hansen

Bjergtaget laver ture på Den Skæve Bane, Bryrupbane-stien, Horsens-Odderstien og kombinationer heraf.

Forleden cyklede Bjergtaget (Lars) en lille tur t/r Haldrup-Horsens, blot 2 timer. På turen mærkede jeg foråret i fuld flor og jeg så selvfølglig alt i blomst men også blandt andet rådyr på tæt hold, ligesom denne flotte gravand - det er kun til at blive i godt humør af...

Så kom og vær'  med på slow-trekkingtur - ligefra lokale cykelture til turene ud fra Rondetunet, cykelturen til Rügen og/eller vandreturene på Korsika.

Maj 2016  Bjergtaget v/Lars Steen Hansen

Bjergtaget på bjergtagende tur til Nuuk (GL) - Grønland i sidste halvdel af april...

Fjeldet øst for Nuuk mod Kapisillit er fremragende for fjeldture. Terrænet er dog strabadsiøst og det kræver godt udstyr.

Trods - eller måske på grund af det strabadsiøse - er det en stor oplevelse at gå i fjeldet ved Nuuk i Grønland. I de 11 dage jeg var i Nuuk så jeg havørn hver dag, pukkelhval og meget andet dyreliv - især fugle. Nu forlyder det... at sneen er væk og flora vælter op af jorden ligesom endnu flere havørne er på vingerne (Heidi har set 10 havøren i luften over Lille Malene på en gang) og nu er det tid for Slowtrekkinger med teltovernatning.

April 2016  Bjergtaget v/Lars Steen Hansen

I samarbejde med Rondetunet (N) var vi 8 på Slow-trekking (på fjeldski) i uge 10 i det norske fjeld.

Vi havde fantastisk vejr - blå smørring - og næsten helt vindstille hver dag. Vi gik i fjeldet på dagsture - hvor Bjergtaget vejledte og hjalp de meget motiverede 50+'ere med at håndtere fjeldskiene under de meget forskellige forhold som skov og højfjeld byder. Vinterfjeldsturen for 50+'ere blev gennemført i samarbejde med Rondetunet.

Bjergtaget 2016  Lars Steen Hansen

Bjergtagets 'Slow-trekking' handler, uanset form, om at få flere mennesker til at bruge naturen mere... Det handler om:

• menneskets sundhed - både mentalt og fysisk
  • menneskesyn - og deraf 'natursyn'

Ideen med Slow-trekking er at mennesket på Slow-trekking får mulighed for at mærke sig selv som 'hel' og samtidigt være helt tilstede i naturen. Slow-trekking er både mental og fysisk sundhed for mennesket og sund og ordentlig benyttelse og beskyttelse af naturen.

Slow-trekking er hverken formspecifik eller stedsspecifik.

Bjergtaget laver dog kun (uopfordret) vandre-, cykle- og fjeldskiture i Danmark, Norge, Nordtyskland og på Korsika.

I Norge entrerer Bjergtaget med Rondetunet i Rondane.